- Drukuj
- 30 mar 2017
- Bez kategorii
Nasza szkoła w okresie od września do lutego wykonywała zadania przewidziane regulaminem Ogólnopolskiego Konkursu „Szkoła otwarta na wielokulturowość.”
W ramach konkursu stworzyliśmy projekt . Odpowiedzialnymi za jego realizację byli nauczyciele świetlicy szkolnej. Tematyka szkolnego projektu poruszała bardzo istotny współcześnie temat, była odpowiedzią na potrzebę przygotowania uczniów do funkcjonowania w zglobalizowanym i zróżnicowanym kulturowo współczesnym świecie.
Nasza szkoła jest miejscem, w którym mieszają się różne wpływy, narodowości i wyznania, dlatego przystąpiliśmy do konkursu, którego celem było wskazanie jak istotna jest idea multikulturalizmu. Edukacja wielokulturowa koncentruje się na przybliżaniu uczniom różnych kultur, służąc przełamywaniu etnocentrycznego sposobu myślenia oraz stereotypów kulturowych.
Zadania które realizowaliśmy w ramach projektu:
- Przeprowadzenie pogadanki z dziećmi nt. różnych kultur wraz z nauką podstawowych zwrotów w różnych językach.
- „Kuchnie świata, czyli potrawy, które wyróżniają dane państwo” – prezentacja potraw z różnych stron świata i ich degustacja.
- Przygotowanie ogólnoszkolnego konkursu dot. znajomości państw świata pt. „Co kraj to obyczaj”. Obowiązujących w nich języków, flag, zwyczajów…
- „Przewodnik po świecie”. Prezentacja najciekawszych miejsc turystycznych z krajów pochodzenia uczniów.
- Przygotowanie albumu/przewodnika po kraju/ mieście/regionie.
- „Wszystkie dzieci nasze są” (piosenka w wykonaniu Majki Jeżowskiej) – zorganizowanie Szkolnego Festiwalu Piosenki Międzynarodowej.
- Opracowanie Tablicy Dobrego Wychowania – czyli wskazówek, jak się odnosić do obcokrajowców, na co zwracać uwagę, jak takie same zachowania są interpretowane w różnych kulturach.
- Przygotowanie szkolnej wystawy zdjęć/prac plastycznych obrazujących regionalne stroje różnych kultur.
Zauważyliśmy, że realizacja projektu zbliżyła i zintegrowała grono uczniowskie w naszej szkole. Dzieci były zachwycone i mocno zaangażowane. Myślę, że wszyscy świetnie bawili się podczas realizacji kolejnych zadań i dużo przy okazji nauczyli się.
Koordynator projektu: Barbara Michnik