ZADANIA LOGOPEDY W SZKOLE:
|
- przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych (we wrześniu każdego roku szkolnego),
- diagnozowanie logopedyczne,
- organizowanie pomocy logopedycznej,
- prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
|
KOREKCJA WAD WYMOWY POLEGA NA:
|
- usprawnianiu narządów artykulacyjnych
- ćwiczeniach oddechowych
- kształtowaniu słuchu fonematycznego
- wywoływaniu, korygowaniu i utrwalaniu prawidłowej wymowy głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i w efekcie w zakresie tzw. Spontanicznej Aktywności Słownej
- terapii ustno- twarzowej wg dr Swietłany Masgutowej
- gabinet szkolny jest wyposażony w wiele specjalistycznych pomocy, m.in. komputerowe programy do diagnozy i terapii logopedycznej z cyklu Edu Sensus wydawnictwa Young Digital Planet, wibratory logopedyczne do korekcji rotacyzmu, specjalistyczne gry i zabawki przeznaczone np. do ćwiczeń oddechowych.
|
NAJCZĘŚCIEJ W SZKOLNYM GABINECIE LOGOPEDYCZNYM POJAWIAJĄ SIĘ UCZNIOWIE Z NASTĘPUJĄCYMI PROBLEMAMI:
|
- sygmatyzm – nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych [s, z, c, z; š, ž, č, ž; ś, ź, ć, ź];
- rotacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [r];
- kappacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [k];
- lambdacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [l];
- gammacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [g];
- betacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [b];
- mowa bezdźwięczna – wymawianie głosek dźwięcznych jako ich bezdźwięczne odpowiedniki;
- parasygmatyzm– nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych szeregu [s, z, c, z] jako [š, ž, č, ž], (używanie š zamiast s, np.: šova zamiast sova);
- para rotacyzm- nieprawidłowa realizacja głoski r polegająca na zastępowaniu jej innymi głoskami np. l
- inne odchylenia od normy artykulacyjnej.
|
Dziecko rozpoczynające naukę w szkole podstawowej to dziecko u którego zakończony jest rozwój mowy:
|
- dziecko trzyletnie porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski: p, pi, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź,ć, dź, j, k, ki, g, gi, ch;
- dziecko czteroletnie wymawia: s, z, c, dz;
- dziecko pięcio-, sześcioletnie wymawia: sz, cz, ż, dż, r;
- dziecko siedmioletnie ma utrwaloną poprawna wymowę wszystkich głosek oraz opanowana technikę mówienia, poprawna pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i składniowym.
|
Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu, zalecana jest wtedy wizyta u ortodonty. Wady mowy i wymowy są bezpośrednio związane z trudnościami w nauce, problemami związanymi z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi.
|
W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.
|
Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń, ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii.
|
Szczególnie istotna w korekcji wad wymowy jest współpraca z rodzicami. Bez ich zaangażowania i działań motywujących dzieci do ćwiczeń w domu praca terapeutyczna może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Dzięki systematycznej pracy uczeń szybko i skutecznie nauczy się poprawnie mówić i pisać.
|